Basfakta:
- Svensk signal: HDFJ
- Svenskt reg. nr.: 2548
- Längd: 69 fot
- Bredd: 23,4 fot
- Djup: 8,5 fot
- Dräktighet:
- 1803: 14 svåra läster
- 1817: 19,28 svåra läster
- 1827: 24 svåra läster
- 1830: 22,59 svåra läster
- 1833-07: 29,5 svåra läster
- 1833-10: 33,2 svåra läster
- 1842: 29,67 svåra läster
- 1861: 30,75 svåra läster
- 1866: 21 nyläster eller 67,85 registerton
- 1876: 68,46 registerton
- Riggning/typ: slup/galeas/skonare
Historik:
Information om när och var fartyget har byggts saknas. Likaså saknas historik om fartyget före registreringen 1803.
1803-06-22
Fartyget förbyggs i Kalmar och tillhör ett partrederi med handlaren Georg Ringsten i Kalmar som huvudredare. Fartyget under namnet Idogheten är riggat som slup och har troligen Kalmar som hemort.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1810-07-20
Huvudredaren Georg Ringsten i Kalmar är nu ensam registrerad som ägare till fartyget. Kalmar är hemort.
1817
Ägaren låter förbygga fartyget i Kalmar.
1822-10-30
Ett partrederi i Kalmar med handlaren Carl Gustaf Elfving som huvudredare är nya ägare till fartyget vars hemort fortfarande är Kalmar.
1826-03-21
Coopvardiskepparen, och senare handlaren, Sven von Schalien i Kalmar blir ensam ägare till fartyget vars hemort Kalmar kvarstår.
1833
Fartyget förbyggs och riggas om till galeas i Kalmar av skeppsbyggmästaren Per Rundsten för ägaren Sven von Schalien.
Ingen ändring av hemort.
1847-08-24
Fartyget köps av handlaren Gustaf Håkansson och som ensam ägare även var huvudredare. Troligen ingen ändring av hemort.
1855-03-30
Lanthandlaren Peter Ludvig Carlström i Kaggetorp, Ålem blir ensam ägare och huvudredare. Hemort blir Kaggetorp.
1859-03-17
Fartyget säljs och redas nu av ett partrederi där skepparen Olof August Lundqvist i Timmernabben utses till ny huvudredare. Hemort ändras till Timmernabben.
1861-05-07
Ett partrederi i Grönhögen på Öland med handlaren Johan Gustaf Hammarstedt som huvudredare köper fartyget. Ny hemort blir Grönhögen.
1869-05-24
Ett partrederi Kalmar blir nya ägare och där hemmansägaren Sven Theodor Svensson i Södra Möckleby utses till huvudredare. Hemort Kalmar.
1870-05-04
Skepparen Nils Olsson i Wickleby på Öland köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Hemorten Kalmar kvarstår.
1873-05-31
Skepparen Carl Johan Petersson i Oskarshamn är för 2.100 kronor ny ägare och huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1875-05-04
Skepparen Nils Peter Pettersson i Oskarshamn köper ensam fartyget för 1.500 kronor och tar även rollen som huvudredare. Hemorten Oskarshamn kvarstår.
1876-05-06
Ägaren låter skeppsbyggmästaren Carl Pettersson förbygga fartyget på varv i Oskarshamn och låter namnändra henne till Ingeborg. Hemort som tidigare.
1900-05-09
Förlorade ankarna vid ankring på Kastrups redd under en storm. Drev iland och blev så svårt skadat att hon blev vrak. Besättningen räddades
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Oskarshamnstidningen 1900-05-12