Basfakta:
- Dansk signal NLQD
- Svensk signal: HQRV
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 25,69 meter
- Bredd: 5,77 meter
- Djupgående: 2,81 meter
- Dräktighet:
- 1881: 108,83 registerton
- 1882: 109,78 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1862
Byggd på okänt varv och tillhörigt ett rederi i Groningen, Holland.
1872
Fartyget sålt till en kapten Feldhuis i Amsterdam. Fartygets namnändras till Betzy.
1872-12-18
Efter strandning i Köge bukt köps fartyget in till Köge i Danmark och redas/ägs av C. Hallgreen i Köge och namnändras till Margrethe.
1875-07-26
Kapten N. Hansen i Lundby, Danmark är ny ägare/redare. Hemort Lundby.
1880-03-31
A/S Alfred Christiansson & Co i Köpenhamn är de nya ägarna till fartyget. Hemort Köpenamn.
1881-09-27
Skepparen Nils Peter Pettersson i Oskarshamn köper in fartyget till Sverige för 3000 kronor och namnändrar det till Emania. Som ensam ägare blir han även huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1881-11-22
Handlaren Karl Anker Dam i Oskarshamn köper ensam fartyget till en kostnad av 4.500 kronor och blir dess huvudredare. Inge ändring av hemort.
1883-03-27
Fartyget säljs till ett partrederi i Oskarshamn och till huvudredare utses vicee konsuln Per Deurell i Oskarshamn. Hemort som tidigare.
1884-01-26
Under resa i barlast Köge – Oskarshamn strandade fartyget under svår storm och regntjocka vid Djursvik. Fartyget vattenfylldes och blev vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamnstidningen 1884-01-31
- Danmarks skibslister
- http://www.jmarcussen.dk
- https://vragwiki.dk
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn