Emania, HQRV

Basfakta:
  • Dansk signal NLQD
  • Svensk signal: HQRV
  • Svenskt reg. nr: –
  • Längd: 25,69 meter
  • Bredd: 5,77 meter
  • Djupgående: 2,81 meter
  • Dräktighet:
    • 1881: 108,83 registerton
    • 1882: 109,78 registerton
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1862
Byggd på okänt varv och tillhörigt ett rederi i Groningen, Holland.

1872
Fartyget sålt till en kapten Feldhuis i Amsterdam. Fartygets namnändras till Betzy.

1872-12-18
Efter strandning i Köge bukt köps fartyget in till Köge i Danmark och redas/ägs av C. Hallgreen i Köge och namnändras till Margrethe.

1875-07-26
Kapten N. Hansen i Lundby, Danmark är ny ägare/redare. Hemort Lundby.

1880-03-31
A/S Alfred Christiansson & Co i Köpenhamn är de nya ägarna till fartyget. Hemort Köpenamn.

1881-09-27
Skepparen Nils Peter Pettersson i Oskarshamn köper in fartyget till Sverige för 3000 kronor och namnändrar det till Emania. Som ensam ägare blir han även huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.

1881-11-22
Handlaren Karl Anker Dam i Oskarshamn köper ensam fartyget till en kostnad av 4.500 kronor och blir dess huvudredare. Inge ändring av hemort.

1883-03-27
Fartyget säljs till ett partrederi i Oskarshamn och till huvudredare utses vicee konsuln Per Deurell i Oskarshamn. Hemort som tidigare.

1884-01-26
Under resa i barlast Köge – Oskarshamn strandade fartyget under svår storm och regntjocka vid Djursvik. Fartyget vattenfylldes och blev vrak. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Oskarshamnstidningen 1884-01-31
  3. Danmarks skibslister
  4. http://www.jmarcussen.dk
  5. https://vragwiki.dk
  6. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn