Vidar, HNJC

Basfakta:
  • Engelsk signal: MHQK
  • Svensk signal: HNJC
  • Svenskt reg. nr: –
  • Längd: 82,15 fot
  • Bredd: 21,6 fot
  • Djupgående: 11,1 fot
  • Dräktighet:
    • 1876: 115,36 registerton
    • 1877: 115,11 ton
    • 1879: 118,91 registerton
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1846
Fartyget byggs i Prince Edvard Island.

1874
Fartyget är enligt Lloyds registrerat på James Miller i Grangemouth under namnet Ann Elisabeth.
Fartyget försåldes 1876 från William Walker och James Miller i Grangemouth till Sverige.

1876
Fartyget köps för 175 Pund Sterling i Grangemouth i England av ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Karl Maurin som huvudredare. Fartygets hemort blir Oskarshamn och det namnändras till Vidar.
Fribrev utfärdas 1876-08-04.

1879
Rederiet låter skeppsbyggmästaren Carl Thorén förbyggda fartyget på varv i Oskarshamn. Fartyget mäts till 118,91 registerton.
Nytt fribrev utfärdas 1879-05-10.

1880-10-30
Fartyget som var på resa från Hull mot Köpenhamn strandade vid Sutton på engelska kusten i närheten av Grimsby och blev vrak. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Nya Dagligt Allehanda 1880-11-06
  3. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
  4. Lloyds Register
  5. Tullkammaren i Oskarshamn